Uke 8, 2015

Mandag

Denne morgenen var det poppis med brettspill, tegning og perler. Det ble spilt kråkespillet som går ut på å få flest mulig frukt i kurven før kråka blir bygget frem. Vi lærer oss benevnelser på forskjellig type frukt, vi bruker fargekoder aktivt i samtale i spillet, vi diskuterer og kommer til enighet. Vi øver oss på og vente på tur og tap og vinn med samme sinn :)

Ved samlingen ble jente 6 år hjertebarn noe som vi skal huske på hele dagen. Dere kan se på hjertene i garderoben om alt det fine og gode ordene barna sier om hverandre.

Turen gikk idag til skytebanen, Odderøya var veldig forblåst og da er det greit å være på skytebanen. Her har vi klatret på berget opp å ned med sikring, vi har grevet frem en svææær stein som gjorde at det ble hull i bakken og der var det gøy og spennende å se ned i.

Tomatsuppe til andremåltid.

Vi savner snøen tror jeg :)
 Graving i bakken
 å se hva vi fant
 så spennende
"vi er bestevenner vi og vi klatrer til topp"

Tirsdag

Sangsamling ved en rekke av våre faste sanger. Barna blir aldri lei disse og det viser hvor viktig repetisjon er i barnas læring. Vi overrasket Marie med bursdag, sang og spiste is på morrakvisten. Hipp hipp hurra for Marie 25 år :)

Turen gikk idag til Lavoplassen, vi trodde det skulle regne men som vi fant ut i løpe av dagen så må man ikke stole blindt på værmelding.  Idag gikk vi i en samlet gruppe på tur rundt halve Odderøya. Vi trenger å øve å faktisk gå på tur samlet i en gruppe. Det å greie å vente på hverandre og hjelpe hverandre er ikke en selvfølge og da må vi øve. Da er det greit og ha fantasien inne, vi måtte passe oss for slanger, vi så hvor de bodde. Vi lærte litt om en stikke busk og vi snakket om røttene til trærne som lå over hele stien.

Wok til andremåltid.

Ut på tur
 denne trappa var lang og bratt
 vi vandrer sammen som en gruppe
 vi ser på røttene til treet
 vi prøver oss på å kjenne på stikkebusken
 oy, Miriam går inn til slangenes hule
 se her har en fugl død.. masse fjær
 vi er tøffe og går inn i dragens hule
 vi ble bare LITT misunnelige :)
 vi ble varme og lot hovedpulsåra puste da blir vi litt avkjølt
seeee.....

Onsdag

Til samling idag har vi oversatt sangen "hoppe på fjellet der bor det tre troll" til engelsk. Dette var noe flere av barna syntes var kjempe gøy og lo så tårene trillet. Så der har dere forklaringen på hvorfor barna deres synger den :)

Idag skulle vi egentlig til en ny plass som het prompe-plassen for det prompet alt og alle men når vi kom tid måtte vi avklare at her var det for bratte skrenter så det var ikke forsvarlig noe barna forstod godt når de fikk forklart det. Så vi dro til Bendiksbukta hvor det  ble bygget hytte hele dagen og denne hytten skulle være til fuglene slik at de ikke skulle fryse om natten. Det ble også "fisket" fisk i havet. Det var laks, og som et barn sa "men laks finnes i havet på leken for da kan alt være på lat" :)

Foliesnacks med torsk, poteter og grønnsaker til andremåltid.

Idag gikk vi på beina og når vi skulle gå tilbake til barnehagen måtte vi stoppe å ta en alvorsprat. Vi snakket om hvor viktig det er og se seg for når man er ute i trafikken, at vi må gå i kanten av veien og på riktig side. Ellers kan det hende at man blir påkjørt og det kan gjøre vondt. Så etter dette hadde vi en gruppe barn på 17 stykker som gikk så fint på rekke to og to hele veien tilbake til barnehagen.

Torsdag

Hølj regn stopper ikke oss i Revehiet, VM dag ble det! Vi var raskt avgårde allerede 09.15 var vi klare for å dra til Sandrip. Når vi kom opp spiste vi nista i minibussene siden det øs pøste. Så gikk vi å skaffer oss en stasjon for å ha sekkene våre samlet. Nå var det klart for den store VM åpningen. Vi skrev VM 15 med kroppen vår! Å etter dette hoppet vi VM igang. Nå var det tid for skigåing og aking. Det var mange ivrige barn som både ville gå på ski og ake. Etterhvert måtte vi ha mat i magen og det ble ekte VM mat med pølser, brød, lompe og ketchup. Når vi dro tilbake til barnehagen var det 90 % av barna som duppet av i bilen så det kunne ses at de hadde hatt en dag med mange inntrykk.

I barnehagen har vi observert at det ved lek i dukkekroken har vært mye kaste ut leker og gå lek den siste tiden. Vi vil at barna skulle få mest mulig ut av denne delen inne og tok derfor og samlet barna. De fik beskjed om å hjelpe til med å rydde ut alt av leker som var der til det ble et helt sterilt rom. Så var det samling. De fikk spørsmålet om hva de ønsket dette rommet skulle være, altså bestå av. Det kom mange forskjellige forslag og etter avstemning ble det sykehus. Barna var skikkelig kreativ med innredningen. Dukkevogner ble til rullestoler, soveposer på gulvet ble til sykesenger, lekekniver ble til sprøyter, puter ble til røntgen maskin, datamaskinen ble kontoret til å skrive inn og ut pasienter og dette er det barna som har kommet opp med selv. det blir gøy og se utviklingen! :)

Se den hoppbakken a!
 VM 15
 Er igang med et hopp
 sprint
 med et knall og fall og et smil på lur :)
 heia heia
 spurting opp bakken
 og nedover
 ti i stil
 og skikkelig knebøy
 unna vei
 pust i bakken med solbærtoddy
 og pølser
 måtte se om medaljen var av ektegull
 gratulerer!
sykehusrommet

Fredag

I samlingstund idag leste vi om hva Kevin hadde gjort sist helg, der hadde han kost seg med blant annet kaffi i senga! Så trakk vi hvem som skulle få med Kevin hjem denne helgen og gutt 5 år lovet og passe godt på Kevin.
Vi sang "Oppe på fjellet...." på engelsk og hadde en danse økt i resten av samlingen.

Idag gikk turen til Nedre Kanontoppen. Her har vi hatt mange ulike leker og aktiviteter. Det har vært brann menn som har slukket bålet. Spøkelser som vi har måtte passe oss for. Prinsesser som har danset fra stein til stein. Ninja turtels som har reddet hverandre. Leger og sykepleiere har vært og stelt med pasientene sine. Vi har lest bok om kroppen vår, vi har laget rekvisitta til danse fremvisningen og vi har spilt inn skuespill på film.

Ostesmørbrød til andre måltid

tvinning av tau
 vi er gode til å hjelpe hverandre
 bukkene bruse innspilling
 bål bygging
 tegne på kanonen
 vi leker militær
 brannmennene til unnsetning
 "se her jeg er lege og kan hjelpe deg"
 bilde tatt av gutt 3 år
 lesestund om kroppen vår

HA EN FORTREFFELIG HELG! :D

Populære innlegg fra denne bloggen

Barnehager og skoler stenges fra og med 13.mars

Alle barnehager og skoler er fortsatt stengt