Språksprell og matteleik Januar og Februar
Her er et lite sammendrag på noe av det vi har holdt på med
den siste tiden innenfor språksprell og matteleik :)
den siste tiden innenfor språksprell og matteleik :)
Språksprell
Siden nyttår har vi hatt ulike aktiviteter innenfor
språksprell, de har bandt annet klappet navnet sitt og på det de kan finne ute
i naturen. Så hvorfor gjør vi dette? Jo vi klapper stavelsene og finner rytmen
i navnet vårt.
Vi har også lett i naturen etter ting som starter på
bokstaven S og A. Vi blir bland annet oppmerksomme på fremlyden.
Lytteringen har vi også hatt, hvor hviskeleken var sentral.
Vi har denne aktiviteten blandt annet for at barna skal få en mer skjerpet
oppmerksomhet på lyd.
Vi har også hatt fokus på regler og rim hvor vi har brukt
stemmen vår på ulike måter, med lys stemme, ved å rope, hviske, sint stemme,
glad stemme og lei seg stemme. Dette gir barna en mer bevisst forståelse på at
språket har et innhold og en form.
Matteleik
I januar og februar har fokuset ligget innenfor temaet
måling i matteleik. Vi har lekt med lengde, volum og tid.
Vi har blandt annet laget vaffler. For at barna skal få
kjennskap til måleenheter i naturlige omgivelser.
Vi har sett på hvor lang vi er, tegnet oss selv for å få en
reel lengde.
Vi har funnet materialer ute i naturen og laget kunst ut av dette
med fokus på sortering av lengden og sammenlignet. Eksempelvis lang/kort. Vi har
også brukt målebåndet flittig i hverdagen.
I forhold til tid har vi brukt samlingstunden aktivt. Vi har
sett på klokken og snakket om dens betydning. Vi har tatt tiden med
stoppeklokke på hverdagslige gjøremål. Vi har gitt klokkeslett noen bestemte holdepunkter og vi har snakket mye om tiden og lekt med
den.
Hvorfor leke med måling? Jo for å
gi barna kunnskaper om målingens ekenskaper. At måling har betydning og hva det
kan brukes til. Gi barna erfaringer i ulike sammenhenger og at barna kan kjenne
igjen og gjenngi .
Både språksprell og matteleik er
populære aktiviteter hos barna og det blir mye god lek og læring sammen i mindre grupperJ